Search This Blog

Tuesday 28 February 2012

Pihak swasta disaran bekal buku ke sekolah luar bandar: Noorainee





2012/02/29

PUTRAJAYA: Isteri Timbalan Perdana Menteri, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman menyeru pihak swasta, syarikat korporat dan badan-badan bukan kerajaan (NGO) untuk membekalkan buku-buku bacaan di pusat sumber sekolah-sekolah luar bandar seluruh negara. 

Beliau berkata, tanggung jawab sosial seumpama itu boleh membantu agenda pendidikan negara sekaligus dapat memastikan anak-anak di luar bandar memperoleh bahan bacaan yang bermutu dan pelbagai.
"Saya dimaklumkan di kebanyakan sekolah luar bandar, nisbah buku dengan bilangan murid masih tidak mencukupi untuk membolehkan setiap murid mempunyai peluang meminjam buku pada kadar yang maksimum.
"Sehubungan itu saya berharap agar mereka dapat mengikut langkah Yayasan Minda Kebangsaan yang memperuntukkan kira-kira RM1 juta bagi membekalkan bahan bacaan kepada 500 pusat sumber sekolah-sekolah luar bandar seluruh negara," katanya. 

Beliau berkata demikian semasa melancarkan Program Sosial Korporat Pendidikan(PROSKOP): Sumbangan Bahan Bacaan Tambahan Untuk Pusat Sumber Sekolah Rendah Luar Bandar di sini hari ini. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment